den lilla lyckan i handen
”om lyckan har vänt sig ifrån dig knäcker du en tand när du äter gelé”
viljan som lidandet
tillvaron är inte logisk
vi är bara det vi är
den finns något som inte är jag
det är det som är frihet
”jag kan alltid välja, men jag bör veta att även när jag inte väljer, så gör jag ett val”
 både spegla och speglas
medvetet om sig självt
en spegelbild kan inte se sig själv och vårt jag kan inte vara vår spegelbild
”självet kan inte vara ett iakttaget subjekt samtidigt som det är ett iakttagande subjekt, om de skulle sammanfalla skulle de upphöra. Poängen med denna något dunkla diskussion är att man inte kan vara identisk med sin identitet, eftersom vårt mänskliga medvetande inte kan erövra sig självt”
skammen är ett erkännande av det faktum att jag är någon som någon annan dömer men samtidigt ett objekt för mig själv
 ”jag är vad jag inte är och är inte vad jag är”
lyfta fram det fördolda
tillvaron därmed kan välja sig själv och följaktligen också förlora sig
själv
vi är bara på besök i världen

Kommentera

