förväntansångesten som tog mig till sextonåringens beteenden och tankemönster

för sista gången, lämna det bakom dig, att vara på sjön är ingen riktig ursäkt
det finns de som jag släpper in igen fastän jag varken har mod eller plats

det finns att ringa mitt i natten till den jag just då vågar visa mig svag inför
det finns att inte kunna andas men att den personen är den jag skäms minst inför då det förmodligen dröjer länge innan vi hör varandras röster igen. det är att jag har några timmar att ta igen.
att jag oroar mig för henne och att jag projicerar erfarenheter och kontrollerar för mycket
det är att han inte vet när han ska ge mig blommorna och fanfaren som säger att jag tog examen
det är att vara i ett rum fyllt av människor som vill dansa med mig
ni dricker vin, jag lagar pannkakor

jag säger att jag önskar att jag var någon för någon
ni säger att det är dumheter
jag berättar mer
lögnerna spelas upp rakt framför mig
och jag känner hur marken rycks ifrån mig
min enda trygghet rycks ifrån mig och det är 
narcisistiskt och facistiskt av mig att inte tillåta andras kärlek
hur ögonen ser ut dagen efter när de pratar om yrsel och tågstationer
insikterna kommer fortfarande runt årstaviken
hur allt hänger ihop

att vara något annat än en student, att arbetet ska få plats i livspusslet men inte vara livspusslet

att vara rädd att vara någons allt

att minnas hur jag var den enda i samtalslistan

hur det finns så många andra i min samtalslista

hur jag vill vara tillräckligt trygg för att flyga iväg

hur det kanske är en bromskloss att jag redan litar på någon 

hur den jag litar på är den som sett mig svagast

hur jag inte kan tänka mig frukosten hur jag önskar mig utflykterna
hur det inte längre går ihop, distansen och närheten, jag vet inte längre varför jag gör som jag gör

jag får frågorna, jag säger att vi tar det en annan gång, den där andra gången kommer inte, jag håller ihop, 
du är inget offer nicole nej jag kanske är en förövare

lek med orden lite, de kanske finns där

Kommentera

