Jag låter 22åringen i mig påminna mig om vad jag ville.

Jag lånar mina ord från längesen och ser hur mycket jag kan behålla. Kreativiteten som hämmades av de akademiska högarna. De långa listorna, de blir fortfarande längre så fort de betas av. Drömbilden av vardagsrummet, turkost och blått i köket, lila i badrummet, grönt i sovrummet. Dit kom jag. Att kunna göra en sak i taget. Dit är jag på väg. Allting som måste slängas bort. sovra sovra sovra. Fortfarande.

“vid köksbordet pratas det om hur januari klingar. vad nystart innebär och vilka beslut som måste tas. vad man vill kunna svara när någon frågar vad man sysslar med. egenskaper och yrken man gärna skulle vira in sig i. långkok, långpromenader, nya platser, den kulturella hungern, hur man tar hand om sig själv utan att bli för materiellt beroende, hur man får tiden att räcka till, energin att gå åt rätt saker. hjärtat är ömtåligt. aldrig mer känna sig tvungen, aldrig mer måla in sig i ett hörn. ta det vuxna ansvaret att säga nej. säga ifrån, klippa trådar, innan det blir ett olösligt nät. innan det blir ett tryck över bröstet istället för ett nöje att svara i  den varmt ringande telefonen. tankarna nuddar vårkvällarna och hur solen inte ska skrämma mig den här gången. hur många gånger du måste göra någonting för att vanan ska vara bruten. glöm inte alla städer du lovar att besöka och den befriande känslan av att se någonting du aldrig sett förut. något obetingat. broar. vilket blir mitt första baby step?”

 

“ser våren framför mig och vet vad jag vill ha omkring mig. vet också vad jag längtar efter. att lära mig mer om klassisk musik. att skriva teatermanus, att själv stå på scen. och jag längtar efter maskinskrivna brev och de som kan kalla sig romantiker på riktigt. att kalla sig intellektuell är inget skällsord. däremot gör det ont i magen när människor gör illa sig själva, vet om det och ändå inte gör något åt det.det gör ont i mig när de behöver sådana tillsatser i livet för att få saker att betyda något. eller när de inte vågar sätta ord på känslor eller svarar ”jag vet inte” allt för ofta på en fråga. jag tycker inte om när människor romantiserar droger. jag tycker om när någon klipper ut saker ur tidningar. jag tycker om när någon minns hur mycket mjölk jag vill ha i mitt kaffe. det kan tyckas hur pretentiöst som helst att värdera en människa utefter huruvida han eller hon enligt mig har god smak eller inte. men jag vill lära mig. jag vill kunna ha en atelje hemma, jag vill förstå oljefärger, lera och noter. tänk att gå på opera och uppskatta det, tänk stora handmålade bioaffischer”

 

“och vem är man om man inte har besökt london berlin och barcelona? och hur mycket mod och känsla skulle jag behöva för att åka tillbaks till italien? och inte vara hjärtekrossad i paris? europa och balkongerna. jag vill till Kiev, till breda boulevarder  och gatukorsningarna som dirigeras av trafikpoliser i franska gendarmmössor. till trottoarerna breda som parker. jag vill till de judiska kvarteren i Prag, broarna och slottet. jag vill lära mig historia genom att uppleva den, jag vill äta piroger i warsawa och jag vill se kulturpalats, jag vill se spår från kompositörerna i wien, parker och trädgårdar, jag vill se spåren av belgrad, kanalerna i amsterdam, ja, ni förstår…”

 

“tänk om jag vågade, trots min balans, lyssna på rytmen i kroppen, tänk att bestiga berg, tänk att dansa vals, tänk att dricka vin i argentina och dansa passionerat. tänk att få låtsas vara aristrokrat, hör wienervalsen, tänk baletten, tänk att vara kär på ett bröllop och dansa mazurka, tänk att våga bli förd, jag låter som någon från lets dance men quick step! tänk att våga slappna av, tänk att inte tänka, att inte känna sig iakttagen, tänk att vara så förälskad att skrattet bubblar”

 

och för tre år sen och vad har förändrats

 

det är samma låt fortfarande, men jag har kommit någonstans sen jag var 22.

 

Kommentera

