Mamma
Pappa

Till L för att vi slutade vila tillsammans

Till M för att vi slutade skratta tillsammans
Till N för att vi vet att vi kommer beröra varandra när det är vår tur

Till N för sammanhanget

Till S för att du hör tonerna emellan

Till T för bekräftelsen och det intellektuella utbytet
Till A för att jag ser upp till dig
Till B för motståndet, perspektivet, för att du inte köper historien

 

Till den roliga

och den kloka

den äkta

den passionerade

den spännande

den som kan om samhället

om det mjuka
det sexuella intellektet
det oavslutade
det rastlösa

det sköra

det kvicka

det komplicerade

sällskapet

det ömsesidiga

det förlösande

det vägledande

ödet

det vuxna

det engagerande

det förflutna

det lärande

och de som försvann

 

först till dig sen till mig

först mamma sen männen

först pappa sen männen
först jag sen dom först jag sen
först JAG

nej vet du, till alla som har svårt att känna inåt
både mamma pappa hon och han och du och jag

 

TACK och förlåt

 

anknytningsskador och dissociation hänger ihop
det handlar om emotionell respons.
dramat om samhörighet och ensamhet
TILLGÄNGLIGHETEN
UPPMÄRKSAMHETEN
att bli utestängd
att berätta sina innersta känslor
att bli lyssnad på
om du behöver närhet
om du behöver tröst
tilliten, trots konflikter

En markör som betecknar när övergivenhetskänslan börjar.

Det blir förnekat, försvarat och minimerat.
Om du vill göra henne mjuk igen.
Artikulera skadan och påverkan.
Om du vill säga att du förstår.
Ta hela frågan, ömt och försiktigt, i förgrunden för hennes tankar.
Kom i kontakt med brottet.
Du har skadat mig.
Jag har skadat dig.
Gå över alla de händelser som leder upp till det, alla fel gjorts, erkännanden.
Våga känn ilska och sorg.
Våga känn hjälplöshet och skam.
Våga känn rädsla.
Våga spegla varandra.
Artikulera integrerat.
Uttryck empati eller ånger.
Be om ursäkt att det ens hände!
ÄR DU RIKTIGT LEDSEN NU
VET DU VILKEN SMÄRTA OCH SORG DU BIDRAGIT TILL
Be om tröst. Det är ett motgift till den traumatiska skadan
Bygg ihop en ny berättelse om händelsen.
Och om det handlar om mig, glöm bort mig.
Och om det handlar om mig, förlåt mig.
Och om det fortfarande handlar om mig,
tack och jag förlåter dig.

Gå bara framåt när det har funnits tillräckligt med tid för henne att ta till sig vad som händer.
Låt henne veta vad din avsikt var och vad din avsikt är nu.
Ljug inte. Om det var själviskt – be om ursäkt för det. Berätta för henne hur din avsikt kommer att förändras. Om du verkligen kände att din avsikt var helt ren, inse att med de ytterligare kunskaper du nu har, behöver du ändå be om ursäkt. Påpekandet att din avsikt inte var tänkt att skada är ett steg i processen, men upphäver inte någon av de andra stegen. Hur ska du undvika att detta inte händer igen? Vi botar inte infektioner med acetylsalicylsyra. Vi botar inte anknytningsskador med ett snabbt och ynkligt ”Jag är ledsen, kom över det”. Erkänn varandras smärta och längtan efter trygghet närhet

Jag vet vad som gör dig glad sårad och rädd. Vi vågar ta risker med varandra
FÖRÄNDRA VÅRT MÖNSTER
FÖRÄNDRA FÖRHOPPNING
VAD JAG SÄGER OM OSS ÄR alldeles för

Kommentera

