på samma sätt som jag vill förstå min egen skam

på samma sätt som jag vill förstå min sorg

mina rädslor herregud mina rädslor

jag har gått igenom strategierna

nu ska jag låna andra

och herregud pappa

och herregud du

och herregud du

och aj och fan och 

jag vet ju

och jag vet samtidigt inte

och hon säger att jag är HÄMNDLYSTEN

och kastade saker omkring mig

helt hypoman

det är tio år sen

det är inte jag längre

jag pratar om gestaltterapi och att genomleva

jag har inte ens gjort det

jag bara skäller på er som inte tar tag i det

 

du blir arg för att du kan bli bättre

du kan bli bättre

den verksamma kraften. den

som är upphov till något

inflytande över vad man tänker, känner, vill och gör

(trots att detta då i naturvetenskaperna betraktas som en illusion)

våra känslor styrs av våra inre bilder och inre dialog

var finns bevisen

finns det nåt annat sätt att se på det?

so what?

vad blir resultatet

tanken projicerar framåt

känslan tolkar nu med hjälp av förut

FÖRSÖK LYSSNA PÅ KROPPEN DET ÄR BARA DEN SOM ÄR HÄR OCH NU

för mig sitter minnet och intuitionen ibland där fram och där bak och glömmrt bort att vara här

snälla lyssna i

identifiera vad du vill förändra

det kommer en stabilisering

det kommer när de nya känslorna får plats

känslor är inte bara signaler i hjärnan

känslor kan flytta berg

jag har känslominnen

som gör mig arg utan orsak

ledsen

framkallar minnen

jag kanske känner mig underlägsen någon överlägsen

de som kan känna sina känslor
kan fatta livsbeslut som de kan leva med
de som kan hantera inåt
kan leva utan att bli ett offer för sina egna känslor

när man känner och upplever
kan man tåla motgångar

när man kanaliserar
kan man nå sina mål
när man blir skickligare

kan man artikulera även på gruppnivå

man blir mer empatisk

jag säger det till alla

ljuddagbok

för att slippa sin egen nedbrytning

för att höra vad man vill förändra

det jag behandlar är sorg rädsla och skam

jag måste behandla den genom att prata om den

jag måste göra det till en del av min vardag

erkänna den delen av mig själv

annars kommer jag aldrig släppa iväg

jag sätter ner foten halvvägs

känslan poppar fram i andra sammanhang

känslan blir inte någon nyckel till förändring

när du slår mot dig själv

den förtär dig

bara för att det inte är tydligt

betyder det inte att det inte finns något obearbetat

 

du kan inte bota det

du måste hantera det

 

DET KANSKE INTE SPELAR NÅN ROLL HUR DU VENTILERAR

DET KANSKE INTE SPELAR NÅN ROLL

men hälsan

du får inget lugn

energin

det handlar också om ens egna inre och andras yttre

 

det handlar också om flykt och undvikandebeteenden

säkerhetsbeteenden

självdestruktiviteten

som en radar som fångar upp omgivningens reaktioner

vad hände dagen innan?

vet du ens hur du mådde då?

du känner inte efter säger du

vad hände fem timmar innan?

när man är stressad

sover man dåligt

när man sover dåligt

nivån i kroppen

det är svårt att uppfatta före omgivningen

det är som en

som en flamma

gå undan men

andas snälla älskling

andas

DU BLIR ARGARE OM DU INTE FÅR FATT PÅ DIG SJÄLV

DU BLIR ARGARE OM DU INTE NÅR DIN EGNA VILJA

DET VÅXER

OM MAN ALDRIG FÅR LUGN

OM MAN ALDRIG LÄRT SIG ANDNINGSÖVNINGAR

Kommentera

