att du pratar mer
jag skriver mer
jag vet bara vad du tänker när jag hör dig berätta. du öppnar upp
är sårbar då
herregud
(En gång
Sluta credda)
Men vänd det aldrig emot honom
Det du beundrar
Det har du lovat
försvaren dyker in till undsättning
Säger att det är behov i dig och inte tryggt i mig som tar fram berättelserna
Men så igen, hur kommer det sig
Att saker som tillsynes så känsliga?
Hur kan jag hålla mig från att fråga mer? Hur kan jag hålla mig från att blanda upp mig själv med honom när han är öppen, när han känner efter?
Och sen att just det
han inte känner efter
Så ofta
Och att jag
För ofta

Men också lyckan i att de som är nära mig
Kan bete sig
Säga det här behöver jag, vad behöver du
Säga såhär tolkar jag, hur tänker du
Säga beskrivande utan att döma att
När det blir såhär
Och alla känslor är okej

Allt annat
Jag som var på så god väg med
Platserna
Sen kom kraschen i mars
Och nu är det som en kondition
Jag måste bygga upp
Och jag vill
Jag vill så gärna börja prata om det
När inte ens de närmaste hade förstått
Jag har gjort såhär så länge
Haft så mänga omkring mig
Att alla tror att någon annan
Är den jag berättar för
Jag måste börja prata
Det är det enda som hjälper
Och så fort också
Våga inte säga
Att jag missar så mycket
Jag tar mig till demonstrationerna
Litteraturfesterna
Allt som är viktigt för mig
Jag gör det och jag har ibland sån yrsel och hjärtklappning
Men jag gör det
Precis som att hålla workshops
Vara ledare medan man går på en plats för flesta gången på flera år
Det kanske inte syns
Det kanske är varför jag blir trött
Men jag är iallafall inte i vägen

Och drömmen
Om barnvagn
Waldorffärger
Allt jag kan
Den får vara där
Nåbar men ändå
På håll

Och jobben och skrivandet
Jag rör mig ju mot alla mål
Skaffar större

Behöver bara lära mig
Relationerna
Att våga välja någon
Som inte försvinner automatiskt
Som ser på mig och säger
Stanna kvar

Nu kommer veckorna
Barnrättsperpektivet i fokus
Skriva
Sen, Almedalen

Kommentera

