jag måste omprogrammera

du försökte omprogrammera situationen
när jag sa att jag inte litade på dig
du gjorde om situationen för att min kropp skulle minnas rätt
men lita på mig sa du 
och du är inte ens kapabel till att se
vad det har gjort med mig
att tillrättavisa mig rätt för att sen
återigen berätta att det är fel
det finns tortyrmetoder som använder samma mekanismer i hjärnan

Det sista jag sa till dig när du gick ner till din taxi var

jag har faktiskt ett hjärta också

och det kan vara fint att retas och skratta

det kan vara vackert hur du spontant öppnar upp

berättar allt, men det är fegt och egocentriskt också

det finns en sån version
där dina kyssar är att tysta mig

för att du vet att jag har rätt

varför du vill ha mig ännnu mer när jag visar mig ledsen vet jag inte

du har något systemfel i affekterna,

din egen ilska och din egen skuld

och andras sorg och din pliktkänsla

tyvärr är det också vad som gör dig

sådär jävla dristig

att du kan ta en med storm som nån jävla filmkaraktär

jag hakar upp mig på att jag höll tillbaks

jag visste ju hela tiden att du skulle välja att

som du så snyggt uttryckte det

riskera en vänskap

jag som visste hela tiden

borde inte hållt tillbaks

borde åtminstone känt dig

och gett dig plats i mig

 

du lovade massor jag lovade bara en sak

att aldrig hålla det emot dig, det att du visade sorg hos mig

det är värre, jag håller det emot mig själv

jag vet ju bättre

jag har gått förbi insikterna förut

och när du säger att du inte vet vad det är som gör att jag hamnar i de här situationerna

du har ingen aning. du har absolut ingen aning om vilka situationer och hur.

och vad det är som triggas. det är något helt annat

det är mer, och så mycket mer också, än vad du skulle klara av.

 

Kommentera

