En serie liggande klippor, terassvis

det får bli spretigt och bara ord och bara kaskader av ord

Ett mindre vattenfall

fallet är bredare än det är högt
flera vattenfall efter varandra,
vart och ett med sin egen nedfallsdamm.
vattnet faller vertikalt utan kontakt med klippytan
fallet har viss kontakt med klippytan, men mister sedan kontakten.

ett fritt fallande kraftfullt vattenfall som störtar sig lodrätt ned utför en klippvägg utan avsatser

jag är för bra för mitt eget bästa säger du på att sätta ord på det 

jag förlorar på det själv, att vara steget före, att det handlar om dig
att var får jag bryta ihop? det blir ett dominospel där du bär henne jag bär dig och
mina vänner får städa upp efter alltihop

mina tårar kommer från trauman, inte från dig
mina tårar handlar om att separationer triggar andra separationer

jag har försprång i självkännedomen
i de fysiska upplevelserna
jag har fan tillochmed forskningen på min sida

du kommer vilja ha mig säger du 

du kommer sakna mig 

du kommer önska att jag har det bra 
du kommer önska dig till mig och 

jag kommer önska mig till dig och jag kommer

blunda mig till dig, drömma mig,

fan jag kommer smeka mig till dig

 

och egentligen är tacket det att jag vet hur jag ser på det normativa nu

även om jag vore färgen på din tavla är alla ord lögner från och med nu

allt du säger om vad stort och starkt det är, det är kanske ditt sätt att förklara det för dig själv

men egentligen var det inte ens stort nog att berätta om helt och hållet

jag skulle kunna skriva en bok bara om hur det känns när du ser på mig

och herregud vadå hänsyn till läsaren

det är nog med medmänsklighet och förståelse och inlevelseförmåga och empati

det måste också få vara min tur någon gång

att ha ett hjärta, att vara människa

att mitt enda sätt att bearbeta mina patologiska skript

mina barndomstrauman som gör sig påminda och du kan

gå vidare i ditt liv du kan leva vidare i dina lögner

jag utstår reaktionerna som havererat och kedjorna, sambanden, hur allt verkar igen

men jag kan mina upprepningstvång mer än vad du kan dina och

kanske är det precis så det ska vara

kanske var det inte sant att jag såg dig

kanske såg jag bara vad du kunde bli

och valde att inte vilja vara med förrän du är där

och du hinner inte

du orkar inte

du tar konsekvenserna ändå säger du
du kan rättfärdiga det hur mycket du vill

faktumen kvarstår

 

och jag vill inte vara i närheten när jag ser någon göra som de gjorde mot mig

 

Kommentera

