Epifenomen. Det kommer ingen poesi ur min mun förrän jag har tagit mig genom.

 

snart har jag ältat allt. det terapeutiska i ljuddagböckerna, precis som då.

om jag fick välja

 

skulle jag vilja ha ett ärligt svar på varför

hur kan det vara så lätt att göra någon man är förälskad i till en kropp?

varför gör de så?
varför gör de så allihop?
jag orkar inte det. jag orkar inte mer. det är så.. jag är så trött. objektifieringen.

du visste ju det. 

det är vad som får mig att gråta. det är vad som gör att jag känner fyfan för dig.

det är du som har lämnat mig, inte tvärtom, hur du än vrider på det

har du gjort precis det

jag inte behövde.

precis det jag var rädd för. 

precis såren jag inte vill komma åt. 

precis skyddsnätet jag inte har.

jag har inte det.

jag kan inte hantera att bli bortkastad hur lätt som helst.

det väcker i mig.

det väcker sorgen.

avgrunden.

som tur är är det bara på nätterna. 

då går det inte. 

för det gör så ont. 

jag förstår inte hur ni kan se mig sådär.

det råa. varför vill ni inte vara mjuk?

varför vill man vara så hård och slänga bort mig?

det enda jag ber dig om är att berätta för mig

vad är det jag gör

vad är det jag gör fel

så har jag åtminstone lärt mig nånting.

 

jag orkar inte vara den här.

 

säg vad jag ska göra för att sluta bli behandlad såhär.

jag orkar inte mer. 

snälla.

 

säg att det hjälper att jag håller borta

att jag pratar in till mig själv och tröstar mig själv istället

att jag har lärt mig att vara i känslan och stå ut och gå vidare

att chansen gör att du inte tänker på mig
att du inte vill att jag tänker på dig
att jag är dum som ens
säg åt mig att sluta

säg att du förstår

säg att det går bra
att ni känns som en familj igen
och som nånting som jag inte vet vad det är

säg att jag får söka tröst nån annanstans
säg att det inte var meningen att komma in i mitt liv och röra om
säg att du skulle ta tillbaks det om du kunde
säg förlåt

du har redan sagt att du aldrig kommer ångra oss
säg det ändå
säg nånting som inte gör ont
säg att det går över
säg att du också tänker ibland
säg att du inte gör det
ta tillbaks det
hjälp mig på något sätt
bort från det här

säg framförallt åt henne att sluta

du kanske inte känner något längre
jag kanske bara är bortgjord
du kanske har glömt
känslan

jag vill inte det
det klart
för din skull
men jag vill inte
jag vill inte

jag skulle behöva se dig och vara arg
jag förstår inte den här världen
jag förstår inte hur vi konstruerar våra relationer
att det ska kännas såhär
jag tror inte på det
jag tror inte på det

men du har valt bort mig ur ditt liv.
jag kan bara inte förstå det.

Kommentera

