DECEMBER

vi ser varandra i ögonen
dom skämtar om tredje hjul och frierier och du reagerar inteatt du inte ställer frågor

på festen och när du var ledsen

att jag har tappat räkningen på hur många gånger jag har gråtit hos dig

alla citat du ger mig

det sjuka i att du gör såna
tonårssaker som brukar skrämma mig
men att jag låter det vara

musiken, uttrycken
allt som brukar vara känsligt
herregud tillochmed alkoholen

din respekt
får inte in dig att
rota i mitt huvud
jag pratar tills det blir tyst och
det blir det inte

vävnader i handen

stanna mellan
fyra ögon

vad är drivet som
för dig framåt

min färgstarkhet

det är med
tyngden av lugnet i
hans bröstkorg
som han försöker jämna ut
mina gravar

där det hakar i
går han förbi

vad har du att säga
förutom att
en förlängd barm

det finns ingen gräns
som inte är du
jag vill inte vara
det som får dig att gå

en sista gång
att veta dig
att veta du
bortslängda värden

hemligheterna som inte klär på sig
bara retar din hjärna och aldrig når ut

kan du inte stanna så vi kan prata

du vill inte prata

det finns ingen mening med att du berättar för mig jag kommer ändå inte förstå

jag reste mig upp och ville gå du stannade mig
vi har båda undvikit det nu kan vi lika gärna prata
att det är läskigt betyder inte att man inte ska göra det

du vill finnas för mig du vill slåss för mig inte direkt så sa du men
det var liksom innehållet
och jag sa att det får du inte inte om du inte ska vilja ha mig på riktigt och du
säger att kan inte jag få välja det

och jag är så trött på att vara
inte en vanlig vän
inte en flickvän
men något viktigt däremellan
någon som man väljer bort
för att man ”inte vill att hon ska försvinna”
som om jag inte kan försvinna när jag är den här personen
som om man försvinner mer om man är flickvän
framförallt är jag trött på att inte få vara en del av processen att bestämma detta
hur kan det hända igen
det måste ju vara något jag gör men varför
bestämmer du dig först innan jag får höra och sen
ligger jag efter i tanken

och du undrar om jag känner mig bortvald
ja det gör jag

och de som pratar om kroppen

där vill jag vara mer än en kropp

så vad vill du vara då
vill du vara någons allt
frågar du, helt allvarligt

och du säger att du är jätteglad att jag finns

och du har så många ögon
så många ärliga ögon

jag är här med dig för att jag vill det
se mig i ögonen
det är okej att vara ledsen
det är okej att vara rädd
det är okej att finnas
det är okej att ta plats
men vad ska jag göra med kroppen när den sitter så nära hjärtat och hjärnan och sorgen och skammen

du tar i mig
det släpper ut saker
jag hatar att jag känner mig omättlig och bottenlös och jobbig
det blir mer borderlinedrag än vanligt
som en vandrande posttraumatisk stress
som att inget har hänt sen jag var sexton
minns inte när jag gick sönder så hos någon

och du försöker så du frågar
om jag fick åka var som helst
och
hur känns det för mig att det är jullov
och hur är det

du står ut med att jag är arg varannan dag vad är jag ens arg över

men nicole vet du vad du vill

jag vill välja bort oss tillsammans
jag vill veta hur det känns att kyssa dig
jag vill berätta om mina rädslor och hur de handikappar mig
jag vill sen veta att det är inte på grund av dom du väljer bort mig
jag vill ärligt säga att jag inte tror på oss efter det här
men att ibland
när vi lagar mat eller
gör praktiska saker ihop
så förstår jag folk som väljer
de väljer någon
och jag ser framför mig plötsligt
hur man bygger trygghet
när man bestämmer sig för varandra
och tänk om någon vågade bestämma sig för mig

 

One thought on “DECEMBER”

  1. Återkommer till dina inlägg om och om igen. Känner och känner, kan inte uttrycka mig bättre än så. Men jag känner. Tänker på dig. Och på mig. På allt.

Kommentera

