FEBRUARI

dissociationen

 

behöver ljusgången, det är i korridorerna jag får plats, konfigurerade ingångar, en inhängnad, följa kartan men gå sin egen väg.
det är inte accepterat att bara gå utan karta, du ska vara på väg någonstans. det är hudlager
särskilt de som kommer fram i bastun.
du vill bli kluven.
förseglar värmen i kroppen med färskt björkris
det är inte poesi
som slungar mig till
tonfallet
sitter i trapphuset och väntar, mina jeans är blöta
mina strumpor är hål i

händerna är så stickiga och stora och tjocka
att jag måste sovit på dem

det fanns ingen altan, det fanns inga virkade dukar

mindre än ett negativ, som städer ser ut i juli, när de brinner
och som att landa på en flygplats mitt i ingenstans så ser det ut inuti

du var en skuggestalt innan du blev viktig

jag berättar att man kan lyfta från marken om man känner sin kropp tillräckligt väl

är det för att det är mossa eller flyger snön åt det hållet

det är en brygga men ingen går på den

det är inte havet som breder sig det är du
och din kind som säl

inåtblåsningen
där vinden blåser in
den väg den banar

det är dofter och smaker jag vill ge er

där du ritar en teckning ritar jag solglasögon

till slut är det jordgloben och det som hånar dig

på samma sätt som minnesförluster; döv

vågade jag namnge urnan

vet du sa jag att det vore gott med drinkar precis där vid vattnet
vad känner du om jag också dricker jag tänkte förlåt att jag ens

idén om att någon skulle ta emot

ställa sig vid en smal vägg och undersöka fotografierna
stryka över dem med pekfingret fråga
vem är det där och undra lika mycket som jag gör

lägger jag mig baklänges slänger jag mig
ser jag ingenting och kan inte kontrollera vad som
syns

du river mig i sömnen sluta med det säger du

 

du blir någon annan du blir någon jag älskade i somras

 

du har fått gula ögon säger jag och snälla gå inte

du har tavlan kvar och jag är ramen säger du jag vill inte vara din jävla ram

din besvikna utandning när du inser att det är du som bär på makten
det du låter så i mig
det du drar ut ur mig

det kom en tid då du bestämde dig för att inte höra mig
vad som får mig att ändå
är stegen som aldrig blev av

om jag skulle få duscha framför dig borsta tänderna
frukost vardagens frukost

cyklar du på våren gör du
hur blir du när du har åkt buss väldigt länge är du
jobbig när du är hungrig
jag borrar in mitt ansikte vad sa du sa du och jag höll andan när jag reste mig upp igen

vem är duet nu vem är jaget

 

systematiskt inte sova
skaver inuti skedar självet
reflex att kalla fågelkvitter

det är ingens händer på mina höfter det är ingens kropp tryckt bakom mig

klockslags olika stönanden
dofters olika vrår
och jag vill smyga mig in lägga mig bredvid
krypa till din kind

beter sig som tonfall

egentligen är det ingenting som förvånar mig
att din introspektion har flytit ut över dina karaktärer
egentligen är det inte konstigt alls
att alla dina tredjepersoner
liknar dig
att han egentligen är du och att hon är hon du älskade

det fanns en tid där jag skrev mig in i fiktionen
realismen var tydligare mellan raderna och jag
låg på rygg och det spelade ingen roll om det var soligt ute
jag fastnar ofta i väder jag inte kan beskriva
tror att det handlar om en brist på upplevelser
tror att jag är som hon som springer och därför inte kan ge några
närbilder
å andra sidan är det bara närbilder
bestäm dig nu för perspektivet om det är
utzoomat eller inzoomat
det är hursomhelst inte dynamiskt
men det finns ju en rytm det FINNS EN RYTm

i drömmen
det handlar om dina fingertoppar över min kind som drar mig mot dig
det handlar om hur len min hals är och hur du är mot mina nyckelben
hur du rör dig långsamt mot mina bröst hur du
lägger en hand på min höft
hur du knäpper upp en knapp på min blus
och sen en till
hur dina händer hittar mer av mig

Abstinensen och dragningen dit. Dragningen i att inte kunna hålla sig och att för att kunna hålla sig tvunget behöva ta på sig själv

Kommentera

