Hur du river med fingrarna i gräset är hur din iver fungerar.
Hur du springer oavsett löpsteg är din ambition.
Hur du lyssnar efter ljud allra längst bort är hur du längtar efter mig.
Och man kan bli vidskeplig av mindre.
Att skriva om dig är att göra mig isolerad. Är att stoppa mig från annat. Är att göra andra otillgängliga, är att skapa hinder, förskanska
.. nej, förgjuta, nej
cementera
Cementera bilden av mig som orörbar.

Om jag får bestämma en stund till backar vi från jaget lite till. Lyssnar istället till luftrum och symfonier.
Sorgen bor där uppmärksamheten inte hänger med. Där brännsol mot vithud inte går att fånga. Där det beror på var man sätter sig, vem som tittar. Hur ofta är du tillräckligt länge utomhus på en och samma plats för att SKAFFA DIG
anskaffa
nej, ord
rätten, nej förmågan att iaktta.
I akt ta.
Ta i akt, ta på allvar, gör anspråk. Gör ansatser, insats, satslära. Lärksång.
Det är en tom sten och ingen sitter där. Vem skulle kunna sitta där? Vem är inte du?

I horisonten är träden en mur. Nästan jämnhög, mörkgrön, nästan grå. Framför den är hö, eller fält. Eller ris eller majs beroende på vad vi kan. Vassen. Strån som sträcker sig och har ett syfte. Framför vassen ett hav. En insjö. Framför insjön en strandkant. En slutt. En slätt. En kulle. Stenar. Skogspartier. Glesa öppningar, stigar att befolka.

Det kommer inte gå att förstå om jag inte förklarar.

Du har ett sinne som ingen kan besinna
befatta
befatta sig med
begripa

Det är en språklek när vi byter ord och en smaklek när tungorna gör sitt. Och jag undrar vad hackspettarna berättar. Jag undrar om de små ljuden. Vad de betyder. Vad betyder de?
Det går sönder i trädet inifrån. Och det brister i grenarna. Hela. Tiden.

Jag hittar i takt i sången, i lätena, det är en puls och ett slag, ett vilande läte som provar sig fram.

Det är en orkester och jag kan inte slita mig.
Där jag skriver om musikaliteten måste fåglarna ta vid, det finns ingenting annat. Det finns ingenting vackrare än fågelsång.

Kommentera

