Jag säger att jag är trött. Att jag vill prata om henne. Han säger att man blir det av att försöka kontrollera sina känslor. Och att vi är här för att prata om mig. Hon är jag tänker jag. Jag säger att jag vill sätta gränser och ha fokus på mig och när han säger att jag är vag och ber mig precisera tar jag det som kritik. Jag går in i att han missförstår mig. Jag är tyst, gråter. Gråter för mamma. Han frågar vad som gömmer sig bakom tårarna. Han frågar om jag inte vill gå längre. Om jag gett upp nu. Jag tror att jag har sagt allting högt. Men märker hur jag sitter demonstrativt tyst. 

Jag bråkar och vrider och vänder och intellekturaliserar som om det var en kamp för mig att vinna när han egentligen bara är där för att hjälpa mig. 

”Tystnaden är bara ett av dina sätt att censurera dig och dina önskningar och behov. Du gör motstånd i vår relation och agerar som om det finns en konflikt när det inte gör det. Du gömmer din kapacitet och visar upp en hjälplös fasad, det där är inte du. Det är ett sätt att hålla kvar muren, hålla mig på avstånd, hindra mig från att lära känna dig. Vad händer om du riktar ilskan gentemot mig istället för att hålla den inom dig?”

Under en tvåtimmarssession hinner man verkligen få se på hur man behandlar människor i relationer. 

Han påminner om att han gör allt för att han bryr sig om mig. Säger att det är framsteg att jag vågar hålla i komplexiteten och de motstridiga känslorna. 

Självkritiken gör ingen nytta alls längre, knappt intellekturaliserandet heller, eller vagheten. Snart har jag tittat bakom alla försvar och springer runt runt tills inget alternativ finns utom att vara kvar. I nuet. Släppa in. 

Kommentera

