Innan skrivandet, lager i vägen

Jag vill komma åt mitt sätt att vilja. Vilja det som bara är mitt.

Jag vill skriva om hur det känns i kroppen, i varje kroppsdel, i varje sinne, i varje inandning. Jag vill skriva om hur det är att vara i en yngre hjärna och en äldre hjärna. Hur kroppen inte är fri. Jag vill skriva om kärleken och alla gånger den drabbat mig, jag vill skriva om barndomen och hur den hänger sig kvar efter mig. Jag vill skriva om mina föräldrar och hur de ligger som ett täcke över mig. Jag vill skriva om att vara bunden av tankar och skrämd av gator. Jag vill skriva om vad man kan älska. Vad man kan längta efter. Vad man kan längta till fast man aldrig sett det. Jag vill skriva om att jag säger att jag är så jävla kär att jag älskar och allt annat jag säger när det bara är jag som hör min röst.

Jag vill sjunga och jag vill skriva en pjäs. Jag vill måla och jag vill teckna. Jag vill göra så mycket konstnärligt. Jag låter rädslan för gatorna, torgen och vidderna hindra mig. Men om jag kunde allt var vore jag då? Vilka saker är det jag tycker är orättvist att jag inte får göra? Det handlar inte om att inte göra, det handlar om att ha gjort. Jag kan inte ändra på dåtiden.

Kommentera

